Vitlök och matsmältning

Vitlök och matsmältning

posted in: Leva, Livsstilsdesign | 0

Vad innehåller vitlök

Det finns tusentals studier gjorda på vitlökens positiva effekter i kroppen. De flesta flesta faller inom fyra huvudsakliga kategorier:

  1. Reducerar inflammation
  2. Förstärker immunförsvaret (antibakteriellt, svampdödande, parasitdödande och virushämmande egenskaper)
  3. Förbättra kärl och hjärtats hälsa och blodcirkulation (hindrar blodet från att klumpa sig, hämmar plackbildning, förbättrar blodfetter och sänker blodtrycket)
  4. Giftig för flera olika sorters cancerceller (troligen på grund av de starka antioxidantiska egenskaperna
Svavel

Liksom andra medlemmar av lökfamiljen och kålfamiljen är särskilt hälsosamma för sina organiska svavelföreningar. Svavel är ett av de rikast förekommande mineralet i kroppen och är involverat i hundratals fysiologiska processer.

Svavel deltar i kroppens avgiftningsprocesser, och hjälper levern att avgifta kroppen från gifter och överflödiga hormoner, något som hjälper till att balansera hela kroppen.

Antioxidanterna i vitlök hjälper snabbt till att skydda kroppen från fria radikaler som bildas som en reaktion på gifter och främmande ämnen i kroppen.

Allicin

Vitlök innehåller två olika ämnen i olika dela av klyftan, aliin och en enzym som kallas allinase, som när vitlöken krossas reagerar med varandra bildar organisk svavelförening, ett ämne som kallas allicin.

Vitlöken bildar allicin för att skydda sig från angrepp från svamp och skadedjur. Du känner den snabbt när du skär i en vitlöksklyfta i form av den svavelaktiga lukten. Allicin är kortlivat så det är mest av det i färsk, nyskadad vitlök.

När allicin bryts ner i kroppen produceras sulfenic syra, (2-propensulfensyra) en organisk svavelförening som snabbt reagerar som en antioxidant och neutraliserar skadliga fria radikaler. Det är också allicin som ger vitlöken dess antibakteriella och svampdödande egenskaper.

S- allyl cystein

I svart vitlök har det mesta av allicinet omvandlats till den organiska svavelföreningen S-Allyl cystein (SAC). SAC är mer stabil och biotillgängligheten är högre än allicin, vilket betyder att kroppen absorberar den lättare. SAC har visat sig ha bra inverkan på kolesterolvärdet.

Vitlök och matsmältningen

Trots alla de goda egenskaperna vitlök kan ha på matsmältningssystemet finns de som är reagerar negativt på att äta vitlök. Speciellt personer med IBS upplever ofta obehag som uppblåsthet och magont om de ätit vitlök.

Även om allicin kan ha en inverkan på bakteriekulturen i magen, eftersom det är antibakteriellt och kan ta död även på bra magbakterier, är det mer troligt att allicinet ger sig på främmande bakterier än bakterier som förekommer naturligt i kroppen.

 

Allicin bryts omedelbart ner i den sura miljön i magsäcken. En stor dos allicin borde teoretiskt kunna slå ut en så pass stor mängd goda magbakterier att matsmältningen påverkas negativt. Men det kan vara en annan bov i dramat om du upplever problem av att äta vitlök, nämligen polysackarid.

Polysackarider

Vitlök innehåller en typ av kolhydrat, en polysackarid, som består av kedjor av fruktos, (den kallas fructan på engelska, inulin är en sorts fructan). Den kan inte brytas ner i människans matsmältningssystem.

Om du blir upplåst och får ont i magen av att äta vitlök, pröva att utesluta vitlök och annan mat som innehåller mycket polysackarider – alla typer av lök, vete, råg, kronärtskocka, vattenmelon, persika, jordärtskockor, inulin, cellulosa, laktos, och baljväxter – en period och se om det blir bättre.

 

Svart vitlök

I svart vitlök har allicinet omvandlats till S- allyl- cystein.  Även om svart vitlök ofta kallas fermenterad vitlök är det egentligen inte direkt fermentering som sker, eftersom processen inte involverar några mikrobiologiska processer. Det är bland annat enzymer som gör att sockerarterna i vitlöken karamelliseras och ger vitlöken en mörk färg och djup komplex smak.

Eftersom svart vitlök innehåller en lägre halt allicin är färsk vitlök, är den kanske inte lika bra på att motverka infektioner som är allicinets främsta egenskap hos vitlöken. Å andra sidan kan den vara mer lättsmält än den färska varianten hos vissa personer.

Det finns olika sätt att framställa svart viltlök, eller fermenterad vitlök som det också kallas. En metod är att vitlök först ”jäses” i 50 – 80 oC i ca 30 dagar och sen lämnas att oxidera i ytterligare 40-45 dagar.

Svart vitlök har visat sig innehålla högre andel antioxidanter än färsk vitlök och innehåller höga koncentrationer av organiskt svavel.

Groddad vitlök

Prover tagna på vitlök som groddats fem dagar har visat sig ha en högre antioxidativ aktivitet än yngre klyftor som inte groddats.

När växter groddas ändras näringsvärdet i växten och ämnena som bildas för att skydda plantan från angrepp fungerar som antioxidanter i kroppen när vi äter växten.

Vitlök groddad

 

En tanke… Eftersom allicin bildas av samma ämnen vitlöken bildar för att skydda sig mot skadedjur mm, kanske den inte bildar den i samma mängd om den besprutas med bekämpningsmedel, det borde göra att ekologisk och icke ekologiskt odlad vitlök smakar olika och har olika egenskaper.

Skulle kunna vara så… I vilket fall är det alltid bäst att välja ekologiskt och vitlök är dessutom lätt att odla själv.

 

 

Follow Admin:

Researcher och designer

Leave a Reply