”…we are the small axe…” Hållbar design på årets möbelmässa

”…we are the small axe…” Hållbar design på årets möbelmässa

posted in: Shou Sugi Ban, Snickeri, Hem | 0

Vilken rolig utmaning! Vi fick äran att i samarbete med Svensk Trä och Designunited samarbeta med designer Lisa Hilland på årets möbelmässa, Stockholm Furniture Fair. Tanken var att tillsammans lyfta fram vårt fina svenska träslag furun. Själva arbetar vi ju bland annat med att behandla svenska träslag med Shou sugi ban, en giftfri och hållbar träbevaringsteknik.

Lisa Hilland har nyligen lanserat sitt eget varumärke Myltha med inspiration från den Jämtländska naturen. Lisa besökte oss i vårt snickeri på Torö där vi experimenterade med Shou sugi ban och Lisas möbelprototyper i furu. En väldigt kreativ och rolig dag!

Sedan var det dags för monterbygge till Mylthas monter på möbelmässan. Vi brände och borstade lätt den fina furupanelen vi fått från Norrlands Trä, sponsrad av Svenskt Trä. Borstningen får fram de varma rödbruna tonerna i träet och framhäver dess naturliga vackra ådring, struktur och kvistar. Därefter byggde vi montern enligt Lisa Hillands design.

Lisa Hilland inredde montern med sina vackra möbler, vaser och inredning. Det brända träet både framhävdes av och framhävde inredningen. Montern med sitt mörka trä, sina varma färger och runda mjuka former blev varm och inbjudande. Feminint och maskulint, yin och yang i fin balans, dessutom doftade den väldigt gott sa många besökare (linolja och trä), man upplever med alla sinnen!

Det blev en väldigt lyckad mässa tycker vi. Vi fick bland annat en utmärkelse av Plaza Interiör för montern och Lisa vann pris för årets möbel med ”..furupallen med de svartbrända fötterna…” av Svensk Form. Det enkla, vackra i furu, förstärkt och framhävt med pallen och Shou Sugi Ban representerar perfekt vårt samarbete och gemensamma värderingar om natur, enkelhet, design och hållbarhet tycker vi.

Det bästa är alla människor vi träffat. Tack för alla trevliga och intressanta möten och uppskattande kommentarer, vi har lärt oss mycket. Vi förstår nu också vilken tuff bransch det är. Att Lisa Hilland har valt att arbeta med sitt eget varumärke där hon med fokus på hållbarhet, miljö och kvalitet är med i hela processen från design till produktion är vi mycket imponerade av. Det är inte lätt att gå sin egen väg genom etablissemanget, uppstickare brukar de kallas, vi kallar det framtiden.

 

Leave a Reply